Program

15 października 2018, poniedziałek, godz.20:00

BNPC 2018: Monika Borzym i Trio Wojciecha Karolaka

monika-borzym-2018

Monika Borzym ¬jeden z największych wokalnych talentów współczesnej polskiej sceny jazzowej zaśpiewa w czasie finałowego koncertu BNPC 2018 z towarzyszeniem tria Wojciecha Karolaka.

Monikę pierwszy raz zobaczyliśmy i usłyszeliśmy w Sali Kongresowej podczas Jazz Jamboree 2009. Miała wówczas 19 lat i była jedyną z zaproszonych przez Michała Urbaniaka kobiet, jedynym gościem z Polski. Kiedy wyszła na scenę zaśpiewać podczas koncertu „Miles of Blue” już po pierwszych dźwiękach skoncentrowała na sobie uwagę wszystkich. To było kilka minut niesłychanej magii. Pomimo iż obok niej wystąpili znakomici muzycy z Nowego Jorku czy Londynu ten moment koncertu należał do niej. Najmłodsza na scenie, z najmniejszym dorobkiem a mimo to dyrygowała tym bandem po swojemu.

Jej muzyczna droga rozpoczęła się bardzo świadomie od klasy fortepianu w Szkole Muzycznej. Kolejne etapy to Z.P.S.M im. Fryderyka Chopina w Warszawie a później podróż za ocean. Ten moment zadecydował o zmianie instrumentu z fortepianu na własny głos. W John Jersey High School przez rok najbardziej fascynowało ją śpiewanie w chórach oraz różnych zespołach. Po powrocie do Polski kontynuowała edukację wokalną w szkole muzycznej wtapiając się równocześnie w scenę jazzową. Za namową przyjaciół brała udział w szeregu festiwali wokalnych zdobywając nagrody i co ważniejsze doświadczenia.

W 2008 roku  otrzymała stypendium w jednej z najbardziej znanych szkół jazzowych – University of Miami Frost School of Music. Dwa lata później, po podpisaniu kontraktu nagrała swoją pierwszą płytę. Nad produkcją płyty w Nowym Jorku czuwał Matt Pierson – jeden z najbardziej znanych producentów z kręgu jazzu i muzyki filmowej.

W 2013 ukazała się „My Place” składającą się autorskich utworów skomponowanych wspólnie z przyjacielem, pianistą Mariuszem Obijalskim. Płytę po raz kolejny produkował Matt Pierson, a zaproszenie do współpracy przyjęli John Scofield, Chris Potter, Randy Brecker, Larry Campbell, Kenny Wollesen i Tony Scherr.

Kilka miesięcy później Monika została zaproszona przez Muzeum Powstania Warszawskiego do stworzenia płyty inspirowanej twórczością poetki Anny Świrszczyńskiej. Do wierszy niezwykle mocnych, dotykających tematyki Powstania, kobiecości, cielesności i ludzkiej siły kompozycje stworzył Mariusz Obijalski. Na płycie wystąpili m.in. John Scofield, Sebastian Studnitzky i Robert Kubiszyn.

W marcu 2018 roku odbył się koncert premierowy jej nowego projektu Radioheadycznie zaaranżowanego przez Nikolę Kołodziejczyka, wypełniając dwukrotnie Teatr Syrena. Trwają przygotowania do wydania albumu z tym materiałem.

Wojciech Karolak
Ceniony aranżer, saksofonista i pianista jazzowy. Wirtuoz organów Hammonda. koncertujący zarówno z mainstreamowym The High Bred Jazz Trio, jak i z bluesrockowym Guitar Workshop Leszka Cichońskiego. Erudyta i gawędziarz.

Cechuje go skromność, której towarzyszy specyficzne poczucie humoru. Wywołany na bis podczas Jazz Jamboree ’98 poprosił śpiewającą jego teksty Ewę Bem, by przekazała publiczności: „nic nie przygotowaliśmy, bo nie wiedzieliśmy, że będzie się podobać”.

Kariera muzyczna Wojciecha Karolaka zaczęła się w 1958 roku, kiedy nawiązał współpracę z zespołem Jazz Believers jako saksofonista. W zespole tym występowali także Jan Ptaszyn Wróblewski oraz Krzysztof Komeda. W latach 1959-60 grał na saksofonie w grupie The Wreckers Andrzeja Trzaskowskiego. W 1961 poświęcił się grze na fortepianie w zespole Andrzeja Kurylewicza. Współpracował także z Swingtetem Jerzego Matuszkiewicza. W 1962 roku wspólnie z Andrzejem Dąbrowskim założył The Karolak Trio i wydał pierwszą autorską płytę. W 1963 roku współpracował z Ptaszynem Wróblewskim w zespole Polish Jazz Quartet. W 1973 stał się właścicielem organów Hammonda-B3. W latach 1973-1978 współpracował z Janem Ptaszynem Wróblewskim w zespole Mainstream. W latach 80. XX wieku razem z Tomaszem Szukalskim i Czesławem Bartkowskim stworzył formację Time Killers. Wspólnie nagrali album, który w ankiecie krytyków „Jazz Forum” został uznany za najlepszą płytę jazzową dekady. W 1988 Karolak brał udział w nagraniu płyty Obywatela GC, na której grał na organach Hammonda. W latach 90. XX wieku współpracował z Jarosławem Śmietaną z którym nagrał trzy albumy. Udziela się także w projektach jazzowych Piotra Barona, Zbigniewa Lewandowskiego i występuje jako członek zespołu Guitar Workshop Leszka Cichońskiego. Eksperymentował również jako kompozytor muzyki filmowej. Jednym z obrazów, do którego pisał muzykę była „Konopielka” w reżyserii Witolda Leszczyńskiego, napisał do niej bardzo charakterystyczny motyw, oddający specyfikę barokowej, polifonicznej muzyki organowej. Pisywał też muzykę do tekstów żony, Marii Czubaszek. W 2007 roku pojawił się w filmie „Ryś” w roli Boogiewoogiewicza.

Dofinansowano ze środków Miasta Poznania
Poznan bez Know How

.

.

.

oraz środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego.
Samorząd Województwa Wielkopolskiego.

.

.

.

Monika Borzym – wokal, Wojciech Karolak – organy Hammonda, Tomasz Grzegorski – saksofon tenorowy, Arek Skolik– perkusja
Bilety
58 zł – pierwsza pula - WYPRZEDANE
73 zł – druga pula

dostępne w biurze klubu, Centrum Informacji Miejskiej (budynek Arkadii) oraz w sprzedaży on-line:


kup bilet na bluenote.poznan.pl